بافت چربی سالم در بدن تحت تأثیر تغییر در رژیم غذایی و ساعت شبانه روزی قرار می گیرد

14 ژوئن 2021- بر اساس یک مطالعه ی پیش بالینی که امروز در ژورنال Nature، توسط محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون (UTHealth) منتشر شده است ، تغییر در عادات غذایی یا تغییر در ساعت شبانه روزی شما می تواند بر بافت چربی سالم بدنتان در طول زندگی تأثیر گذارد.

بافت چربی سالم به تأمین انرژی کمک می کند، از رشد سلول حمایت می کند، از اندام ها محافظت می کند و بدن را گرم نگه می دارد. محققان دریافتند که یک رژیم غذایی با کیفیت خوب که به صورت موزون (به عنوان مثال، در طول چرخه ی بیداری و فعال بودن ما) مصرف شود، برای حفظ چربی های سالم در بدن بسیار مهم است.

سلولهای مولد یا پیش ساز چربی به سلولهای چربی بالغ می شوند، سلولهای چربی سالمی که بافت چربی ما را تشکیل می دهند و انرژی را به صورت چربی ذخیره می کنند. محققان کشف کردند که سلولهای پیش ساز چربی در طول چرخه 24 ساعته، تحت الگوهای طبیعی مصرف انرژی، یک تکثیر ریتمیک روزانه دارند.

با این حال، هنگامی که محققان موشها را با رژیم غذایی پرچرب تغذیه کردند، یا الگوی زمانی مصرف غذای آنها را تغییر دادند، به طوری که موش ها هم در طول چرخه ی خواب و هم بیداری اندازه ی یکسان اما بیشتری غذا مصرف می کردند، این الگوی 24 ساعته تکثیر سلول های پیش ساز چربی مختل شد.

پرفسور Kristin Eckel-Mahan، استادیارمرکز بیماری های متابولیک و دژنراتیو در مرکز پزشکی مولکولی برای پیشگیری از بیماریهای انسانی در بنیاد براون درUTHealth و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما دریافتیم که وقتی به موش ها رژیم غذایی پرچرب می دهیم، تکثیر سلولهای پیش ساز چربی افزایش می یابد و الگوی موزون تکثیر آنها مختل می شود. آنچه ما پیش بینی می کنیم این است که در طول زندگی ما، تغییرات در ریتم سیرکادین 24 ساعته در تکثیر این سلول ها برای حفظ چربی سالم بسیار مهم است.

اختلال در ریتم شبانه روزی و خوردن یک رژیم غذایی پرچرب به مرور باعث تخریب سلول های چربی سالم می شود و این مطالعه نشان داد که معکوس نمودن این اختلال دشوار است. با حذف سلولهای پیش ساز چربی، دیگر سلولهای چربی جدید سالم در بافت تولید نمی شود و در نهایت باعث نقص در ذخیره ی چربی و سرازیر شدن چربی اضافه به اندام های دیگر مانند کبد و عضله می شود. پرفسور اکل-ماهان می گوید: وجود چربی در این مناطق می تواند منجر به دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین شود.

پرفسور Aleix Ribas-Latre، از موسسه ی تحقیقات متابولیکی، چاقی و عروق(HI-MAG)  در انستیتوی هلمهولتز در بیمارستان و دانشگاه لیپزیگ؛ گفت: در یک دنیای ایده آل، همه ی افراد چرخه خواب و بیداری طبیعی خود را حفظ می کنند و در ساعات نامناسب روز غذا نمی خورند، بنابراین خیلی دیر قبل از خواب یا صبح زود غذا نمی خورند. شما همچنین باید از رژیم های غذایی پرچرب دوری کنید، زیرا ما اکنون نشان داده ایم که تکثیر موزون سلولهای پیش ساز چربی ما را مختل می کند. ریتم بیولوژیکی 24 ساعته برای حفظ بافت چربی سالم مهم است و ما باید تا آنجایی که می توانیم از آن محافظت کنیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210615132052.htm